2014. május 22., csütörtök

Tanévzárás küszöbén jövőbe tekintés...


A 2013/2014. tanév vége felé közeledve igyekszem rögzíteni azokat az eseményeket, amelyekben részt vettem az elmúlt hónapokban, hetekben. Ebben a blogbejegyzésben két konferenciáról is szólni szeretnék, majd ezt követően néhány személyes gondolatot kívánok megosztani kedves olvasóimmal.
Az egyik konferenciára szerencse folytán kislányom révén juthattam el április 3-án. Magyarország legnagyobb mobiltechnológiákkal és startupokkal foglalkozó konferenciájának a  VAM Design Center épülete adott helyet. 


A Smartmobil 2014 konferencia honlapján részletesen tájékozódhatunk arról a gazdag programról, amely során megismerhettük a technológia és az innováció legbefolyásosabb szereplőit. Kislányom, Irma a CCO Magazin gyakornokaként tudósított az eseményről. Egyik teremből a másikba sétálva ámulva konstatáltuk azt a előrehaladást, amit neves külföldi és hazai szakemberek prezentáltak a mobiltechnológia és applikációfejlesztés területén. Kezünkben tartva okostelefonjainkat percről-percre tájékozódhattunk a programról az SM 2014 mobilalkalmazása jóvoltából, valamint folyamatosan követhettük az előadásokat a Sopreso prezentációs webalkalmazáson keresztül, ahol ki-ki tetszését kinyilváníthatta, de akár kérdését, hozzáfűzését is megtehette, amire azonnali választ is kaphatott az előadás befejeztével. 



Hosszú időt venne igénybe, ha részletesen szólnék a végtelen lehetőségek tárházáról, amit a csúcstechnológia kínált e napon, így csupán a számomra legnagyobb élményt nyújtó találkozásokat említem meg. Részt vett a konferencián Halácsy Péter, a nemzetközi színtéren az egyik legsikeresebb magyar startup cégnek a Prezi -nek társalapítója és technológiai vezetője. Hallgathattuk professzor Mérő Lászlót, aki  matematikus, publicista, pszichológus, az ELTE Gazdaságpszichológiai szakcsoportjának egyetemi tanára. Az ő nevéhez fűződik egy olyan számítógépes játékokat gyártó cég alapítása (1987), amely sikeres játékokat készített amerikai, japán és európai megrendelőknek. Láthattuk, hallhattuk az Egyesült Államokból érkező Dr. Rafael Grossmann sebészorvost, aki elsőként használta a műtőben a Google Glass szemüveget. Olyan technológia ez, amelynek segítségével a műtétet más orvoscsoportok is követhetik iPad-en, és konzultálhatnak ezen közben a műtétet végző orvossal.

Pedagógus lévén  a csúcstechnológia oktatási alkalmazásait kerestem a nap folyamán. Örültem, amikor rátaláltam egy teremre, ahol éppen  a Microsoft Imagine Cup verseny hazai döntője kezdődött el. Döbbenetes volt számomra az a tudás és elkötelezettség, amellyel a diákok bemutatták ötleteiket. Hallgatva őket, látva újszerű, tanítást-tanulást segítő mobilalkalmazásaikat, pillanatok alatt az iskolapadban éreztem magamat, őket pedig katedrán láttam. A nyertes projektekről ITT olvashatunk.


A másik konferencia, amelyről szólni szeretnék április 15-én volt a Magyar Telekom Székházában. Címe: 


Olvasva előzetesen a programot, sok kedves ismerős előadása csábított. Gyógypedagógusként érdekelt a Bárczi Gusztáv Digitális Tananyagfejlesztő Program ismertetése. Örültem, hogy két olyan alkalmazás is bemutatásra került, amelyet már gyakorlatban használok a fejlesztéseim során. Ez az Okos Doboz digitális teszt -és feladatgyűjtemény, valamint a Duolingo nyelvtanulásra szolgáló weboldal. 
Bejegyzésem elején néhány személyes gondolatot ígértem megfogalmazni a két konferencia kapcsán.
Mindkét esemény megerősített abban, hogy milyen kreatív, cselekvésre kész, sok jó ötlettel bíró fiatalság vesz körül bennünket. Látva lelkesedésüket, innovatív mobilalkalmazásaikat, szerencséseknek mondom őket. Valahol szárnyakat kaphattak a bennük rejlő tehetség kibontakoztatásához. Elgondolkodtam, vajon hányan is vannak még, akik gúzsba kötve várják képességeik megmutatását... Hagyjuk szárnyalni őket, mutassák csak meg kreativitásukat iskolai környezetükben! Természetesen nem könnyű a dolgunk feszes, előre megírt tanmenettel, ráadásul esetleg a modern technológia eszközhiányával küszködve. De vagyunk mi is olyan kreatívak, hogy bizton megtaláljuk ilyen körülmények között is tanítványaink fejlődési lehetőségeit.
A másik gondolatom, amit itt a tanévzárás időszakában megfogalmazok,  hogy meglátásom szerint a mobiltechnológia, az e-learning lehetősége kiemelt jelentőséggel bír a gyógypedagógia területén. Sok esetben nagyon nehéz a fejlesztő foglalkozásokat beilleszteni a nagyon szoros tanítási menetbe. Van, hogy nem is tudnak eljönni fejlesztésre a gyermekek a különórák, vagy esetleg betegség vagy egyéb, más ok miatt. Viszont ilyenkor, otthon, nyugodt, pihent körülményben ideális helyzetben tudják a számukra elküldött e-learning-es feladatokat elkészíteni, s egy digitális osztályterem online alkalmazása segítségével elküldeni. 

Az Online Oktatás Konferencia oldalán olvasható egy cikk, amely az "Online oktatás kontra hagyományos oktatás" címet viseli. Bejegyzésemet zárva ebből idézek:

"A XXI. század a változás százada. Változtatni kell szemléletünkön, életvitelünkön, az élethez való hozzáállásunkon. Amit eddig megtanultunk, megtapasztaltunk kevés lesz a következő évtizedekben. Ez a változás az oktatást is érinti."


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése