2015. január 1., csütörtök

Játékok az iskolákban,- avagy beszámoló a Europen Schoolnet Academy kurzusáról 2014-ben







Van olyan eset, amikor az ember a bőség zavarában szenved. S van olyan eset, amikor ehelyett bátorságot vesz, és a bőség kosarából több mindent kiemel. Ez utóbbit választottam 2014 októberében, amikor az "Út a médiaértéshez"  című kurzus mellé beregisztráltam a European Schoolnet Academy oldalára, és kiválasztottam egy számomra igen izgalmasnak tűnő kurzusát, nevezetesen a Games in Schools témakörét. A bátorság helyett majdnem hogy vakmerőséget mondanék, hiszen angol nyelven hirdetett tanfolyam volt. Én meg nem büszkélkedhetek biztos nyelvtudással. Bízva Párom angol tudásában és segítségében, nekifogtam hát a 6 modulos képzésnek. Hat héten át minden hétfő délelőttünk a kurzussal telt. Talán az eddigi legnagyobb élményt tanulásom során ez a hat hét jelentette. Megdöbbentően gyönyörű volt a nemzetköziségnek ezt az örömét megtapasztalni...Harmincegy ország pedagógusa beszélt egy nyelven... S ezt nem is az angolra értem elsősorban, hanem arra az innovatív törekvésre és gyakorlatra, ami kicsengett az együttes tanulásunk, tapasztalatcserénk során. Vezetőnk, OllieBray hihetetlen energiával rendelkező pedagógus és iskolaigazgató. Blogját  évek óta ismerem, olvasom. Sokat tanultam már azelőtt is tőle, ami az IKT iskolai alkalmazását illeti.
A Kurzus moduljait a következő internetes felületen kaphattuk meg: http://www.europeanschoolnetacademy.eu/web/games-in-schools

Ollie néhány perces videóban mondta el hétről-hétre az adott modul témáját, s kaptuk meg az erre vonatkozó feladatainkat:



 Izgalmas módon, online alkalmazások segítségével osztottuk meg tudásunkat, tanultunk egymástól. Közös felületként a Padlet -et, a Tricidert a Google dokumentumokat, használtuk, valamint folyamatosan kommunikáltunk a képzés Facebook felületén, és a Twitteren.
Nem túlzás, ha azt mondom, hatalmas mennyiségű ötlettel, játékos alkalmazással gazdagodhattunk a 6 hét alatt. Mindenki profitálhatott az együttes tanulásból. Voltak olyan pedagógusok közöttünk, akik csupán most kezdenek érdeklődni a számítógépes játékok iskolai alkalmazásai iránt, s voltak olyanok, akiknél már évek óta bevett gyakorlat, hogy beépítik tantárgyi vonatkozásba is a játékokat. Egyszersmind: megéri kis hazánkból kitekinteni. Egyrészt kaphatunk egy magabiztosságot, hogy jó úton járunk. Határozottan állítom a  tanfolyamon tapasztaltak után, hogy nem kell szégyenkezniük a magyar innovatív pedagógusoknak. Mondhatom nagyképűség nélkül: élvonalban járnak. Viszont olyan mérvű a fejlődés, hogy szükséges a kapcsolattartás, a közös tudásmegosztás. 
Nagyon sok mindent le tudnék írni, ami a tanfolyam hozadékát illeti, de nem akarom bejegyzésemet hosszúra nyújtani. Remélem, a hat hét ismeretanyagát szép lassacskán be tudom építeni majd a gyerekekkel  való foglalkozásaimba, és majd akkor mindegyik alkalmazásról külön fogok írni. Most a legnagyobb tanulságot , és a legnagyobb örömömet mondom el a tanfolyam után. Nem kell félnünk az online játékok haszontalan, sőt káros voltától. Számos izgalmas, érdekes, tanításra alkalmas játékot ismertem meg, ami a mai gyerekek számára élményszerű, örömteli tanulást eredményezhet. Azt nem mondom ilyen biztossággal, hogy minden készen áll, hogy a magyar oktatás és nevelés játékossá váljon. Beszéltünk a kurzus során az előttünk tornyosuló sok-sok akadályról is. Ismerősek ezek nálunk is. Például a digitális eszközök hiánya, a pedagógusok egy részének hiányos IKT kompetenciája, az ilyen irányú képzések hiánya, a tanterv merevsége, és még sorolhatnánk talán tovább is... De ennél sokkal meggyőzőbb  az innovatív pedagógusok egyértelmű   tettrekészsége, azoké, akik felismerték, hogy a 21.század gyermekének újszerű tanulási környezetre van szüksége, amit ők elementáris erővel szinte ki is követelnek a maguk számára. Sokan, sok helyen elmondtuk már, de az innovatív Európai Iskolahálózat fennen hirdeti: nem lehet az eddigi módszerekkel a most iskolapadban ülő gyermekeket tanulásra bírni. Először is : ők gyermekek, és teljes joggal JÁTSZANI SZERETNÉNEK! Ez pedig adott mind a manuális, mind pedig a számítógépes és mobilalkalmazásokat illetően. Most már csak haladnunk kell a korral,- ahogy mondani szoktuk... Nem szégyen: utol kell érni gyermekeinket a számítógépes tudásukat illetően. Ugyanakkor nekünk is nyújtani kell olyan ismeretet, ami számukra még ismeretlen terület a digitális világ számos vonatkozásában. 
Végül szeretettel nyújtok át egy összeállítást, ami némi kis ízelítőt ad abból a sok játékos alkalmazásból,  amit az Ollie Bray által vezetett 6 hetes kurzus során közös kollaboratív felületünkre, a Padlet-re összegyűjtöttünk. 




A fenti kép a kurzus elvégzéséért kapott jelvényt ábrázolja:
"Games in Schools Teacher"
A kép forrása: http://bit.ly/1ESa3hy

S íme a kurzus elvégzéséért kapott Tanúsítvány:

2 megjegyzés:

  1. Kedves Irma!

    Gratulálok a sok kurzushoz.
    Köszönöm a sok alkalmazást is, amiket megosztottál velünk. Én is találtam többet, amiket tudok használni a tanítás során, amiért nagy-nagy köszönet.
    A 2015-ös évben is sok kitartást, örömet kívánok Neked:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm kedves Ritus!
      Ugyanezt kívánom Számodra is!
      Valóban, van miből válogatnunk, csak persze időbe telik, ki is próbálni valamennyit...De úgy gondolom, megéri...

      Törlés