2016. január 1., péntek

Volt egyszer egy JátékosNap...



Amikor egy esztendő vége felé közeledünk, jó szokás szerint számot vetünk. Mondhatnánk, leltárt készítünk. Ezt tettem én is e napokban, rendezgetve dolgaimat. Új barázda közeledtével hátratekint a szántóvető ember, hogy felmérje, milyen utat is tett meg ekéjével. Visszapillantva vettem észre, hogy  leltárhiány mutatkozik nálam a blogbejegyzéseimet illetően. Két eseményről kell hamarjában szólnom, ami még a 2015. esztendőhöz kötődik. Az egyik a PlayIT rendezvényről szóló beszámolóm, a másik pedig a Sakkpalota képzésről való tudósításom. Így hát rögvest pótolom lemaradásom.
Már előzetesen írtam néhány sort ITT a PlayIT-re való készülődésünkről. Két tartalmas, izgalmas, fárasztó, ám sok élménnyel és tapasztalattal teljes napot éltem át három tanítványommal és egy lelkes, segítőkész anyukával ott a Hungexpon, a PlayIT nagy eseményén. Mint ahogyan erről már írtam, a JátékosLét Kutatóközpontja égisze alatt voltunk ott, s egy pályázat kapcsán kaptam standot az egyik nagy csarnokban. 

Így szólt a pályázat néhány sora:

A Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény utazó gyógypedagógiai gyakorlatában alkalmazom a Gamification, azaz a játékosítás elemeit.
Többek között a Minecraft játék is szerepel eszköztáromban, ami egy innovatív módszere a gyógypedagógiai fejlesztésnek. Sok olyan részképesség együttes fejlesztése lehetséges játékos formában, ami kiváltja a sokszor unalmasnak, kínosnak megélt fejlesztési folyamatot.
Vannak videóim, amelyek a gyermekek ilyen típusú fejlesztőfoglalkozásairól szólnak. A felvételek során feliratok jelzik az egyes fejlesztési területeket. Külföldön már gyakorlat ez a fajta módszer, és szeretném, ha Magyarországon is jogosultságot kaphatna.
Intézményem logója:
Intézményem weboldala:  http://www.benedekelek.hu/
Intézményem Facebook oldala: http://on.fb.me/1kxJwNW
Innovatív fejlesztéseim a Heltai Gáspár Általános Iskolában kialakított úgynevezett Anyahajó Stúdióban történnek.  A videó felvételekkel dokumentált gyakorlatomat  szakmai körökben, itthon és külföldön is rendszeresen publikálom.
Az Anyahajó Stúdió logója:




Szakmai blogom: Örömpedagógia: http://szevirma.blogspot.hu/
Szakmai blogom Facebook oldala: http://on.fb.me/1Q7FR6P

Budapest, 2015. 11.06.                                                                                  Ujhelyiné Szeverényi Irma


Elmondhatom, folyamatosan voltak standunknál látogatók. Kisebbek is, nagyobbak is, szülőkkel és szülők nélkül jöttek-mentek. Senkinek nem kellett bemutani a Minecraftot. Mindahányan, akik leültek asztalunkhoz, készségszinten használták a programot. Meglepetés akkor érte őket, amikor megtudták, hogy az iskolában alkalmazzuk ezt a foglalkozások alatt. Azonnal lelkesen kérdeztek rá, melyik iskola ez, mert akkor ők is szeretnének odajárni. Számos szülővel tudtam beszélgetni, miközben a gyermekek játszottak. Itt már nem volt olyan egyértelmű a lelkesedés, amit én meg is értettem valójában. Nem könnyű ugyanis helyes mederben tartani ezt a határtalan játékoskedvet a most tanuló diákoknál. Ugyanis még elég nagy a szakadék a megkövetelt, szigorú tantervi követelmények és a Minecraft által megszerezhető igen hasznos kompetenciák között. Azaz nehéz megszabni otthon a játékidő korlátjait, mert kíméletlenül hajt a megtanulnivalók áradata. Talán majd egyszer, ha lesznek bátor kezdeményező innovatív pedagógusok, akik szabad kezet és megfelelő technikai felszereltséget is kaphatnak majd ahhoz, hogy tantárgyi vonatkozásokban is alkalmazhassák a Minecraft játékot, szűnne meg a feszültség, a félelem a szülőkben a játékkal szemben. 

Készítettem egy kis zenés bemutatót a standunkhoz látogató, játékoskedvű fiatalokról:



A következő pillanatképek a nagy bemutatócsarnokban készültek:



A program leírásból tudtam, hogy lesz egy nagy terület, ahol a Minecraftot kedvelőket várják hatalmas megtestesült Minecraft szereplőkkel, és különféle játékokkal. Rövid körsétámban természetszerűen ide igyekeztem, és nem bántam meg. Ahogyan a fenti képek is mutatták, nagyon ötletes, manuális játékokkal egészítették ki az online részvételt. Mintadarabokat is kaphattunk azokból a lapokból, amiket kivágva, és összeragasztva a Minecraft figuráit állíthatták össze a gyerekek. Én is vittem néhányat, és fel is kínáltam a foglalkozásokon a gyerekek számára. 
Íme egy kis manuális, fejlesztő tevékenység az online percek közé ékelve:



Azt mindannyian tudjuk, hogy ahány gyermek, annyi személyiség. Azaz nem jár sikerrel a "kaptafára való nevelés". Ez így volt a múltban is, de így van jelen napjainkban is. Tapasztalatom szerint számos kisdiákot lehet motiválni pl. a Minecraft játékon keresztül az új ismeretek, képességek megszerzéséhez, viszont vannak, akiket nem. Azokhoz más út vezet, azt kell megtalálnunk. Ez az ősök szerint a pedagógiai művészete lenne. Jelen bejegyzésemben egy olyan kislányról ejtek néhány szót, akinél rendkívüli motiváló erőt jelentett a Minecrafttal való megismerkedés. Súlyos tanulási és magatartásszabályozási zavarral küzd. Fejlesztési területként a következőket írta elő a Szakértői vélemény:


Nem kis feladat mindezt élményszerűen, játékosan tenni a napi nehéz, délelőtti tanórák után. Ezért hát megpróbáltam esetében is felkínálni a Minecraft játékát. Az első alkalom után hatalmas meglepetéssel örvendeztetett meg ez a kislány. Rendkívüli módon áttanulmányozta otthon a játék menetét, amit le is írt a maga számára, és a soron következő foglalkozásra meg is mutatta számomra. Én csak ámultam, hogy ez a sok nehézséggel küzdő kisdiák mire volt képes egy számára motivált helyzetben. 
Íme:






Úgy gondolom, nem szükséges külön magyarázni, hogy mi minden fejlődhet egy ilyen önálló munka során. Erre szoktuk mondani, hogy egy örömteli, szabadon választott  tevékenység során a gyermek észrevétlenül, informális módon fejlődik. S itt nem kell bánnunk azt, hogy nem a mi általunk megszabott szöveg és bárminémű előírt anyag szerint folyik a foglalkozás, hiszen ugyanazokat a fejlesztési területeket célozzuk ilyenkor is meg, csak éppen a gyermek örömmel fogja végezni feladatát, ami már önmagában a gyógyító pedagógia célja lenne. 
S van még egy nagyon fontos hozadéka a szabad tevékenykedés megengedésének. Ilyenkor lesznek nyilvánvalók, hogy melyik gyermekben milyen tehetség szunnyad, amit nekünk, felelős tanítóknak, nevelőknek kell bennük felébresztenünk. Ha csak a hiányosságokat akarjuk kiküszöbölni ezeknél a gyermekeknél, akkor soha nem jönnénk rá arra, hogy adott esetben micsoda kincset hordoznak magukban. Ez a kislány azóta is alkot a Minecraft világában. Egyre tudatosabban, egyre szélesebb látókörben végzi tevékenységét. Ilyenkor vágyom arra, hogy az osztályban tanító kollégák is megtudják, mi az, amiben erősek a csoportjukban tartozó súlyos tanulási és magatartásbeli  nehézségekkel küzdő tanulók. 
Egy megújuló, 21.század kihívásainak megfelelő tantervvel, és megfelelő technikai eszközökkel ellátott, innovatív, szakmai tudással rendelkező pedagógus keze alatt csodák születhetnének meg a sok kudarc helyett. Erről  álmodtam eddig , s erről fogok álmodni ezután is, és tudom, hogy egyszer álmom valóra válik...




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése