2014. január 27., hétfő

"Az esélyegyenlőséget szolgáló info-kommunikációs technológiák"


Az elmúlt év októberében az Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesületétől érkezett levél Gmail-es postaládámba. Ismét egy szíves unszolás, ezúttal egy 60 órás tanfolyamra. Az ISZE főtitkára, Dr. Bánhidi Sándorné, Julika ajánlotta fel számomra az ingyenes, TÁMOP-os képzést. Mivel évek óta ISZE tag vagyok, így ismerte Julika tevékenységi körömet, érdeklődésemet az IKT, azaz az info-kommunikációs technológiák gyógypedagógiai alkalmazása iránt. Nem volt szükség nagy rábeszélésre, neki is indultam az új ismeretszerzésnek. Különleges világ nyílt ki előttem ezekben a hetekben. Képzésvezetőnk Szántai Károly volt, aki web akadálymentesítési szakértő, esélyegyenlőségi és akadálymentesítési info-kommunikációs szakoktató. Bár voltak számomra nehezen érthető témakörök, kiváltképpen, amikor némi HTML kódokkal kellett bánni, de olyan csapatba kerültem, ahol szíves segítő társakra leltem. Mivel osztályfőnökként halmozottan sérült gyermekeket is tanítottam több éven keresztül, így az esélyegyenlőséget szolgáló info-kommunikációs technológiákat a gyakorlatból ismertem. Személyes kapcsolataim e különleges gyermekekkel  maradandó élményt hagytak bennem mind a mai napig. Így az ez irányú záróvizsga feladatokat -úgymond- könnyűszerrel elvégeztem. Ilyen volt pl. egy esszé elkészítése, amelyet itt most szívesen közre is bocsátok:


Vizsgafeladatunk volt még többek között, hogy gyűjtsünk olyan forrást, amely a képzésben nem szereplő, esélyegyenlőséget szolgáló infokommunikációs technológiát, érdekességet mutat be. 
Elővettem hát archívumomból azokat a felvételeket, amelyek ezeket a segédeszközöket mutatják be.  A kiválogatott anyagot összefűzve, kis videó formájában nyújtottam be. Íme:



A záróvizsgán mindenki bemutathatta saját Wordpress oldalán elkészített e-portfólióját, amely a 60 óra tananyagának megoldott feladatait tartalmazta. Nem mondom, hogy tudásom biztos lett ez idő alatt az akadálymentes weblapok készítése témakörében, mégis hasznosnak vélem a tanfolyamot magamra nézve. Eddig ugyanis mindig azt hittem, hogy egy internetes honlapot csak úgy lehet akadálymentessé tenni, ha egy akadálymentes verziót készítenek hozzá. Viszont a valódi esélyegyenlőséget az a megoldás adja, ha az eredeti honlap úgy van megszerkesztve a HTML5 kód rendszerében, hogy oda helyeznek el úgynevezett alt attribútumokat, amelyek szöveges magyarázatokat adnak képekre és egyéb vizuálisan felfogható dolgokra a felolvasó programokon keresztül a látássérült felhasználók számára. Sok más egyéb kisegítő lehetőségről tanultunk, ami akadálymentessé tehet egy weboldalt, amit most bejegyzésemben nem kívánok részletezni. Aki ezen a területen dolgozik, bizton meg fogja találni azokat a lehetőségeket, képzéseket, ahol ebbéli tudását mélyítheti. 
A képzés végén egy újabb Tanúsítvánnyal gazdagodhatott kelléktáram, amit most örömmel illesztek be bejegyzésem végére: 


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése