A kép forrása: http://www.nikitalk.com/ |
Bejegyzésem címét idézőjelbe tettem, hiszen azt nem magamtól vettem. Négy évvel ezelőtt a II. Oktatás-Informatika Konferencián hangzott el egy előadás ebben a témakörben. Mivel a gyógypedagógiai fejlesztéseimet az IKT, azaz az információs és kommunikációs technológia segítségével végzem, így nagy kíváncsisággal, érdeklődéssel ültem be akkor Dr. Győrí Miklós előadására. Izgalmas beszámolót kaptunk a HANDS projektről, amelynek ötlete egy nemzetközi összefogással született meg. Lényege, hogy segítse az autizmussal diagnosztizált gyermekeket a társas eligazodásban és fejlődésben. Maga a HANDS, mint mozaikszó, ennek lényegét fogalmazza meg: Helping Autism-diagnosed teenagers Navigating and Developing Socially. Videotórium őrzi a hasznos információkat, amelyeket most blogom oldalán is szíves-szeretettel közzéteszek: Mobil digitális gyógypedagógia: fókuszban az autizmus. A HANDS projekt és első eredményei. | videotorium.hu
S hogy mindezt négy év távlatából miért is említem meg? Azért, mert 2013.szeptember 26-án, a 10. Nemzetközi Autism-Europe Kongresszus plenáris előadásán ismét hallhattunk Dr. Győri Miklóstól a HANDS projektről.
Tudvalevő, hogy én a "terepen" dolgozom. Gyermekek között tevékenykedem, és sokszor ösztönszerűen alkalmazom eszközeimet, keresve, kutatva, hogy mi is az a hatékony, fejlesztési, oktatási lehetőség, ami előbbre viheti a tanulási nehézségekkel és egyéb súlyos akadályokkal megterhelt gyermekeket. Több mint 10 év gyakorlattal a hátam mögött mondhatom el, hogy a modern technológia utat tört a gyógypedagógia területén is, és nem túlzás, ha azt mondom, forradalmian új lehetőségekkel kínált meg bennünket. Talán nem kell erősítgetni, hogy aki napról-napra készül a foglalkozásokra, tanórákra, az nem tud grafikonos, pontos kimutatásokat készíteni gyakorlatának sikerességéről. De ha vannak olyan elkötelezett szakemberek, akik ezeket a méréseket elvégzik, az hatalmas megerősítés arra vonatkozóan, hogy ösztönös és tanult pedagógiai gyakorlatunk helyes irányba halad-e. Ilyen értelemben megerősítés számomra a HANDS projekt ideje alatt tapasztalt eredmények ismertetése is. S ha most még nem is igazán érzékeljük hazánkban ennek a nemzetközi összefogással történt kiváló ötletnek gyakorlati megvalósulását, de az útirány ki van taposva számunkra, csak bátorságunkat , kezdeményezőképességünket kell hozzáadnunk mindehhez. Természetesen megfelelő közös akarat is szükséges, amely emberbaráti és anyagi támogatásban nyilvánulhat meg.
S ha most felmerülne a kérdés, hogy milyen forradalmian új kezdeményezés volt ebben a bizonyos HANDS projektben? Röviden, egyszerűen úgy tudom megfogalmazni, hogy egy hatalmas lehetőség megteremtése az esélyegyenlőségre. Hiszen az, ha egy autizmussal élő gyermek, fiatal tinédzser nem tépőzáras kártyákkal kell, hogy eligazodjon a napi teendői közepette, hanem egy okos telefonba épített kommunikációs rendszer segítheti őt a tájékozódásban, a tevékenységek sorrendiségében, hogyne lenne ez örömteli mindenki számára?! Ha az utcán, vagy egy üzletben, vagy az iskolában, netán óra alatt(!) az okosát hívja segítségül, ez nem fogja őt leértékelni senki előtt. Nem beszélve arról a segítségről, amit a szülők kaphatnak, kaphatnának ezen keresztül. Tudom, mennyi energiát, időt fektetnek a rengeteg kártya előállításába, a nyomtatásba, a laminálásba, a tépőzárak elkészítésébe... Mindezt kiválthatná a Hands projektben kitalált, 21. század kihívásainak megfelelő segítő, kommunikációs eszköz.
Szerencsésnek mondhatom magamat, mert egy pályázat nyerteseként az AOSZ ösztöndíj segítségével részese lehettem az elmúlt évben Budapesten megrendezésre kerülő 10. Nemzetközi Autizmus Kongresszusnak. Nem tagadom, a három nap hatalmas kínálatából előre megjegyeztem magamnak azokat az előadásokat, amelyek a világ minden tájáról elhozták aktuális eredményeiket, amelyek alátámasztják az autizmussal élő gyermekek IKT-val, azaz az információs és kommunikációs technológiával támogatott gyógypedagógiai fejlesztésük sikerességét. Igyekeznem kellett a gyönyörű Budapesti Kongresszusi Központ számos termeit váltogatnom, de sikerült némi segítséggel mindig eligazodnom, és időben ülhettem be az éppen aktuális előadás meghallgatására.Összességében megállapítható, hogy kis hazánk előkelő helyet foglal el az innovatív törekvések tekintetében. Elég erre csupán egyetlen példa, amit egy workshop keretében hallhattunk Prekop Csilla és Farkas János előadásán keresztül, akik egy személyre szabható számítógépes készségfejlesztő rendszert dolgoztak ki autizmussal élő személyek számára.
A konferencia után újabb lelkesedéssel indultam utamra, és találtam rá új és új modern technikai kezdeményezésekre, amelyek az autizmussal élő gyermekek kommunikációját segítheti modern társadalmunkban. Ennek hozadékaként immár öt ilyen jellegű alkalmazást töltöttem le okos telefonom Play áruházából. Természetesen mindet az ingyenes változatból... De így is tudom használni , és nem csak az autizmussal élő gyermekek között, hanem mindez az egyéb akadályokkal küzdő diákok számára is segítő jobbként szerepel.
Ezek az alkalmazások a következő helyeken találhatók meg: http://www.nikitalk.com/, ( Utólagos megjegyzés: időközben a program néhány alapfunkciója maradt ingyenes csupán.) http://aacspeech.org/, ( Időközben a program fizetőssé vált.)
Végül nagy várakozással tekintek a VI. Oktatás-Informatikai Konferencia elé, ahol többek között ismét hallhatunk Dr. Győri Miklóstól és lelkes Csapatától a legújabb kutatási eredményekről.
S hogy mindezt négy év távlatából miért is említem meg? Azért, mert 2013.szeptember 26-án, a 10. Nemzetközi Autism-Europe Kongresszus plenáris előadásán ismét hallhattunk Dr. Győri Miklóstól a HANDS projektről.
Tudvalevő, hogy én a "terepen" dolgozom. Gyermekek között tevékenykedem, és sokszor ösztönszerűen alkalmazom eszközeimet, keresve, kutatva, hogy mi is az a hatékony, fejlesztési, oktatási lehetőség, ami előbbre viheti a tanulási nehézségekkel és egyéb súlyos akadályokkal megterhelt gyermekeket. Több mint 10 év gyakorlattal a hátam mögött mondhatom el, hogy a modern technológia utat tört a gyógypedagógia területén is, és nem túlzás, ha azt mondom, forradalmian új lehetőségekkel kínált meg bennünket. Talán nem kell erősítgetni, hogy aki napról-napra készül a foglalkozásokra, tanórákra, az nem tud grafikonos, pontos kimutatásokat készíteni gyakorlatának sikerességéről. De ha vannak olyan elkötelezett szakemberek, akik ezeket a méréseket elvégzik, az hatalmas megerősítés arra vonatkozóan, hogy ösztönös és tanult pedagógiai gyakorlatunk helyes irányba halad-e. Ilyen értelemben megerősítés számomra a HANDS projekt ideje alatt tapasztalt eredmények ismertetése is. S ha most még nem is igazán érzékeljük hazánkban ennek a nemzetközi összefogással történt kiváló ötletnek gyakorlati megvalósulását, de az útirány ki van taposva számunkra, csak bátorságunkat , kezdeményezőképességünket kell hozzáadnunk mindehhez. Természetesen megfelelő közös akarat is szükséges, amely emberbaráti és anyagi támogatásban nyilvánulhat meg.
S ha most felmerülne a kérdés, hogy milyen forradalmian új kezdeményezés volt ebben a bizonyos HANDS projektben? Röviden, egyszerűen úgy tudom megfogalmazni, hogy egy hatalmas lehetőség megteremtése az esélyegyenlőségre. Hiszen az, ha egy autizmussal élő gyermek, fiatal tinédzser nem tépőzáras kártyákkal kell, hogy eligazodjon a napi teendői közepette, hanem egy okos telefonba épített kommunikációs rendszer segítheti őt a tájékozódásban, a tevékenységek sorrendiségében, hogyne lenne ez örömteli mindenki számára?! Ha az utcán, vagy egy üzletben, vagy az iskolában, netán óra alatt(!) az okosát hívja segítségül, ez nem fogja őt leértékelni senki előtt. Nem beszélve arról a segítségről, amit a szülők kaphatnak, kaphatnának ezen keresztül. Tudom, mennyi energiát, időt fektetnek a rengeteg kártya előállításába, a nyomtatásba, a laminálásba, a tépőzárak elkészítésébe... Mindezt kiválthatná a Hands projektben kitalált, 21. század kihívásainak megfelelő segítő, kommunikációs eszköz.
Szerencsésnek mondhatom magamat, mert egy pályázat nyerteseként az AOSZ ösztöndíj segítségével részese lehettem az elmúlt évben Budapesten megrendezésre kerülő 10. Nemzetközi Autizmus Kongresszusnak. Nem tagadom, a három nap hatalmas kínálatából előre megjegyeztem magamnak azokat az előadásokat, amelyek a világ minden tájáról elhozták aktuális eredményeiket, amelyek alátámasztják az autizmussal élő gyermekek IKT-val, azaz az információs és kommunikációs technológiával támogatott gyógypedagógiai fejlesztésük sikerességét. Igyekeznem kellett a gyönyörű Budapesti Kongresszusi Központ számos termeit váltogatnom, de sikerült némi segítséggel mindig eligazodnom, és időben ülhettem be az éppen aktuális előadás meghallgatására.Összességében megállapítható, hogy kis hazánk előkelő helyet foglal el az innovatív törekvések tekintetében. Elég erre csupán egyetlen példa, amit egy workshop keretében hallhattunk Prekop Csilla és Farkas János előadásán keresztül, akik egy személyre szabható számítógépes készségfejlesztő rendszert dolgoztak ki autizmussal élő személyek számára.
A konferencia után újabb lelkesedéssel indultam utamra, és találtam rá új és új modern technikai kezdeményezésekre, amelyek az autizmussal élő gyermekek kommunikációját segítheti modern társadalmunkban. Ennek hozadékaként immár öt ilyen jellegű alkalmazást töltöttem le okos telefonom Play áruházából. Természetesen mindet az ingyenes változatból... De így is tudom használni , és nem csak az autizmussal élő gyermekek között, hanem mindez az egyéb akadályokkal küzdő diákok számára is segítő jobbként szerepel.
Ezek az alkalmazások a következő helyeken találhatók meg: http://www.nikitalk.com/, ( Utólagos megjegyzés: időközben a program néhány alapfunkciója maradt ingyenes csupán.) http://aacspeech.org/, ( Időközben a program fizetőssé vált.)
Sajnálom hogy egyik se magyar....
VálaszTörlésKedves Andi!
TörlésEz így igaz. Reméljük, megvalósul mindez magyarul is. Most mint jó gyakorlatokat láthatjuk. S ahogyan írtam, ezek az alkalmazások nem csupán az autizmussal élő gyermekek számára lehetnek hasznosak, hanem egyéb akadályokkal küzdő kisdiákoknak is. Nálam pl. az angolt gyakorolják rajta nagy élvezettel.