2010. december 14., kedd

A közösségi hálózatokban rejlő pedagógiai lehetőségek,-avagy: felvételi előkészítő-másképp


ELearning kurzusunk 5. hetének kérdésfelvetése, hogy látunk-e pedagógiai lehetőségeket a közösségi hálózatokban. Megörültem, hogy ezirányban kutakodhatunk, hiszen -gondolom, többünk véleményét osztom- az ijesztgetésekből, rémhírek terjedéséből ismeretünk bőséges. Blogom talán lehetőséget ad arra, hogy írásom szubjektív jellegű legyen. Így ismét csak lányaim adnak inspirációt fejtegetésemhez.
Azonban mielőtt velük kapcsolatban szólnék, meg kell említenem, hogy mint gyakorló pedagógus, nagy lehetőséget láttam a Tengernyi Kaland elnevezésű   egyedülálló, alternetatív valóságjátékról, amely nyolc héten át tartott iskolák és diákok részvételével a valóságban és az interneten egy időben. Így ír erről a Fővárosi Oktatási Portál:   
"A Tengernyi Kaland egy szórakoztató kerettörténetbe foglalt feladatsorozat, amelyben találkozik a tudomány és a mitológia, a tanulás és a játék, a lexikális tudás és tájékozódás az interneten. A játék a tankönyvekben megtalálható, iskolában elsajátított ismeretekre alapoz, ugyanakkor konkrét feladatokkal ösztönzi a diákokat a tankönyvek és az internet hatékony és kreatív használatára is."
Abban a reményben vagyok, hogy a kezdeményezés nem marad egyedülálló, hanem követi majd a többi, ehhez hasonló, közös tanulást bátorító, nagy társasjáték. 
Visszatérve az eredeti gondolatmenethez, szólni kívánok egy másik ígéretes kezdeményezésről, ami a Pécsi Tudományegyetem részéről indult el. Második alkalommal hirdetett meg egy olyan Uniface online  játékot, amely egy virtuális egyetemet jelenít meg.   Az egyetemi felvételi előtt álló fiatalok , mint virtuális hallgatók részt vehetnek a felvételi eljárások procedúrájában, majd az egyetemi élet  valamennyi gyakorlatát magukévá tehetik néhány hét alatt. A játék készítői bölcsen bevonták a Facebook közösségi oldalt is a mozgástérbe, így segítve elő, hogy az ott közlekedő fiatalok mind többen csatlakozhassank ehhez az érdekes, de ugyanakkor igen hasznos időtöltéshez. A hitvány, káros, felszínes kapcsolatokat szülő "facebookozás" csökkentésének egyik eszközének is tekinthetjük a virtuális egyetem felszólítását, amely szerint: "Találkozzunk a Facebookon!"
Nagyobbik lányom, aki éppen érettségi előtt áll, lelkes hallgatója lett a Pécsi Tudományegyetemnek több társával együtt, s szorgalmasan gyűjti a feladatok során szerezhető pontokat. Ugyanis értékes ajándékok kerülnek kiosztásra a játék végén.
Ezek a jó gyakorlatok segítenek minket, aggódni hajlamos anyákat, pedagógusokat abban, hogy fokozatosan csökkenjen a bennünk lévő félelem , idegenkedés gyermekeink internetezése iránt. E jó úton haladva, rémképek helyett egyre inkább az UNIFACE, vagyis a TUDÁS EZER ARCA fog előttünk kirajzolódni.

2 megjegyzés:

  1. Örülök ennek a bejegyzésnek, az Uniface-ről még nem hallottam ezidáig. Mivel a felsőoktatásban egyre nagyobb harc folyik a hallgatókért, jó ötlet, hogy egy intézmény játékos módon szinte "testközelbe" kerül leendő diákjaival.
    Sok sikert a Leányzónak:)

    VálaszTörlés