2011. október 30., vasárnap

Komplex személyiségfejlesztés a web 2.0 eszközeivel




web 2.0 meghatározása a Wikipédia szerint: "olyan internetes szolgáltatások gyűjtőneve, amelyek elsősorban a közösségre épülnek, azaz a felhasználók közösen készítik a tartalmat vagy megosztják egymás információit." Nap-mint nap szembesülünk azzal, hogy tanulóink mindinkább nehezebben viselik frontális oktatási rendszerünk számukra oly gyakran unalmas, álmosító óráit. Ők már olyan interaktivitást megengedő tanulási folyamatokat követelnek, amikben maguk is tevékeny résztvevők. Szinte belenőnek az internetes oldalak forgatagába, ahonnan kimozdítani alig lehet őket a mi szépen, lassan folyó egyszemélyes tanítási folyamatainkba. Sokunk tapasztalja napi szinten, hogy mennyire kiszabadult a szellem a palackból a Facebook megjelenésével. Hihetetlen vággyal és akarattal vetik bele magukat a "Facebook-lakás" állapotába. S hogy mindennek mi is lehet a valódi háttere, talán ennek fejtegetése egy külön blogbejegyzést érdemelne... Most azonban arra szeretnék csupán kitérni, hogy egy példán keresztül láthatóvá tegyem, mi minden fejlesztési lehetőség rejlik a web 2.0 eszközeiben. Természetesen gyorsan hozzáteszem: munkánk mindig team-ben értendő. Azaz a sok oldalról megtámogatott fejlesztés, oktatás és nevelés hozhat hatékony eredményt. Tehát az IKT (információs és kommunikikációs technológia) alkalmazása csupán egy szelet a nagy egészben. Az internet elhatalmasodása egyáltalán nem jelenti a papíralapú ismeretátadás s a manuális didaktikai eszközök használatának sutba dobását. Sőt! Nagyon is szükség van rájuk. És tegyék is ezirányú munkájukat jó kedvvel és kiváló szakmaisággal azok a pedagógusok, akik -úgymond -ódzkodnak az IKT használatától. Nagy valószínűséggel nekik nem is dolguk a számítógépes alkalmazások megtanulása. Hiszen csak ilyen értelemben lesz valóság az igazi csapatmunka az oktatás területén. Én , mint az IKT gyógypedagógiai alkalmazásának "szerelmese", a magam területéről szólhatok csupán. Arról, hogy mit tudok erről az oldalról betenni a közösbe, mivel gazdagíthatom közös tudásunkat a kölcsönösség jegyében. 
Rátérve egy konkrét esetre, kívánom elmondani, hogy mekkora élmény számomra az a kisfiú, akit ebben az évben megismerhettem. Árpinak hatalmas lemaradásai vannak szinte minden területen. Heti négy órában foglakozhatok vele, mint utazó gyógypedagógus. Intézménye használatomra bocsátott egy  interaktív táblát, így hát neki fogtunk  nagy vállalkozásunknak, ami máris hatalmas élményeket adott mindkettőnk számára. Árpi tanulási motivációja egy szempillantás alatt a tetőfokára hágott, s a foglalkozások végét szinte nehezen vette tudomásul. Legutóbb a SULIVILÁG oldalát mutattam be neki, és felkínáltam számára a belépés lehetőségét. Persze ő,  természetes gyermeki kíváncsisággal tekintett a dolgok elé, megkérdezve, hogy: " lehet ott játszani is?". Rögtön rávágtam, hogy: "persze Árpikám, lehet!". És máris elkezdtük  "kemény munkánkat", a két verziós regisztrálást. Hiszen ahhoz, hogy a Sulivilágba beléphessen valaki, e-mail címmel kell, hogy rendelkezzen. Tehát első lépésben ezt kellett, hogy megtegyük. Árpi töretlen akarattal, erős koncentrálással vitte véghez feladatát. A Montessori -pedagógia minden alappillére áthatott foglalkozásunk perceiben. Élő szemlélője voltam annak az ösztönös cselekvési vágynak, ami minden gyermek magával hozott kincse, ajándéka. Háttérből figyelve a hosszú regisztrációs folyamatokat, felajánlottam Árpinak facilitátori segítségemet, amit csupán csak legvégső pillanatban fogadott el. S hogy ez a tanulási környezet milyen szempontból segíti komplex személyiség fejlesztését, most csupán csak a sok közül néhányat sorolok fel. Először is hatalmas segítség ez az önállóan végzett tevékenység önbecsülésében, önértékelésében. Valljuk be ugyanis, hogy számunkra sem olyan egyértelmű, és játszi könnyű feladat egy regisztrálás valamilyen közösségi oldalra. S ha egy sok akadállyal, tanulási kudarccal megterhelt fiúcska sikeresen végigvezet két regisztrációs folyamatot egymás után, az nem kis sikerélményt ad számára. Ráadásul a belépés eredménye mindig egy biztató gratuláció, ami megint csak a Montessori szemlélet fontos része. Következzen most néhány felvétel, amit ezen izgalmas percek alatt készítettem:

Vezetéknév, keresztnév...


Születési év...


Születési hónap...


Kedvenc időtöltéseim...


A regisztrációs folyamat ismétlése más környezetben...

A tevékenység által a következő fejlesztési területeken várhatunk előrelépést:
  • Írás, olvasáskészség
  • figyelem
  • emlékezet
  • szerialitás
  • gondolkodás
  • informatikai kompetenciák
  • önismeret


S mindez csupán egy regisztrációs folyamat során már megtörténhet. S gondoljuk el, ha majd Árpikánk saját oldallal rendelkező, jogos felhasználója lesz a Sulivilág közösségi portáljának! Nem is kezdem sorolni azokat a komponenseket, amelyek komplex személyiségfejlesztésében látható előre lépést jelenthetnek.


Remélem, erről még örömmel szólhatok egy következő blogbejegyzésben.



2 megjegyzés:

  1. Kedves Irma!
    Mindig örömmel olvasom a bejegyzéseidet, hiszen sokszor én is hasonló problémával szembesülök, mint Te, pedig én nem foglalkozom gyógypedagógiával. Tavaly én is segítettem néhány gyereknek e-mail címet létrehozni, és érdekesek voltak a közben feltett kérdéseik: pl."Mi az, hogy jelszó? Mi legyen a jelszó? " A név beírásakor megkérdezték, hogy akkor most a nevet kell beírni? Ezeken azért csodálkoztam, mert néhány játékhoz is kell regisztrálni. A kollégákkal beszélgetve arra jutottunk, hogy szövegértési problémáik vannak.

    Gratulálok a sikerélményedhez és sok ilyet kívánok:)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Rita! Ilyenkor vagyok boldog, amikor megbizonyosodom arról, hogy közös problémáinkat, gondjainkat, örömeinket "vetem papírra", ami által közösen gondolkodhatunk, kereshetünk jó megoldásokat a különféle szituációkban. Igen, a jelszó-ügy is egy külön érdekesség a számukra. "Ez az én titkom, sajátom, amire emlékeznem kell!" Talán a regisztrálási folyamatainknak legizgalmasabb mozzanata. Betűtévesztés ugye nem lehet, mert akkor nem nyílik meg a várt levél, vagy oldal. Nagybetű, kisbetű, a kukac leírása, és sorolhatnám, mi mindent kell nekik egyszerre pontosan reprodukálni! Mindez persze egy élményteli, Montessori-pedagógia elvén működő cselekvésbe ágyazott ismeretátadással. Szóval: kincsesbányát lelhetünk gyermekeink fejlesztésénél a web 2.0 alkalmazásával.

    VálaszTörlés