2016. augusztus 11., csütörtök

Gyöngyszemek a Sakkpalotában, avagy: "Így játszunk az Anyahajóban"



Egy dolgos pedagógus olyan, mint egy jó szántó-vető ember, aki évről-évre húzza a barázdát, s veti el a jó magot tanítványai lelkébe, szívébe. Egy-egy fordulónál megáll, kissé megpihen. Visszatekint, összegez. Ezt tettem én is az elmúlt hetekben. Átnéztem sok-sok dokumentumot, fotót, videót, amit az elmúlt tanév során készítettem. Rendezgetéseim eredményeként most egy olyan csokrot nyújtok át Kedves Olvasóimnak, amely számomra Gyöngyszemek füzére. Összeállításomat ajándékul szánom Polgár Juditnak, hiszen neki köszönhetem, hogy a Sakkpalotába kis diákjaimat bevezethettem. 
Szoktuk említeni, hogy szükséges a gyermekek számára a példakép. Az, hogy legyen előttük olyan valaki, akire felnézhetnek, aki valódi értékeket képvisel, akiért szinte rajongani lehet. Ifjú éveimben Polgár Judit volt számomra az igazi példakép. S most nagy örömmel beszélek róla gyermekeimnek ott az Anyahajóban. Kiváltképpen boldog vagyok, hogy a minden idők legjobb női sakkozója, nemzetközi nagymester olyan programot alkotott, aminek adaptálásával örömtelivé tudom tenni a gyógypedagógiai fejlesztés folyamatát. Nem titkolt szándékom, hogy Polgár Judit személyében felállíthassak példaképet a gyermekek számára. Szívem vágya teljesül, ha ezt egy-egy gyermek esetében megvalósulni látom, hiszen sajnos értékevesztett világunkban a "trend" nem mindig a szépet, a jót sugallja felnövekvő nemzedékünknek. 
Most olyan néhány gyermeket mutatok be, akikkel sikerült megszerettetnem a Sakkpalota világát, s benne Polgár Juditot, a Program megalkotóját.
Még annyit elmondok előzetesként, hogy Anyahajó Stúdiónkban évek óta megszokott dolog, hogy a sarokban ott áll állványon a digitális fényképezőgép, amely rendszeresen veszi fel foglalkozásainkat. A gyerekek ezt már meg is szokták, sőt számukra inspirálóvá vált az, hogy ők maguk készítsenek videókat, ők maguk mutassanak be valamilyen kis előadást. Ennek én felettébb örülök, hiszen ma már a pedagógiai módszertan leginnovatívabb iránya éppen az, hogy a diákok állítsanak elő oktatóvideókat.
Ez a gyakorlat vezethet a tükrözött osztályterem kialakulása felé. S hogy ez a gyógypedagógia területén is megvalósulhat, különösen nagy dolog, hiszen a tehetség-rehabilitáció sikerélményt nyújtó, a pozitív erősségekre építő gyógyító-nevelő eszköze lehetne kezünkben ez a fajta fejlesztőtevékenység. El kell, hogy mondjam azt is, hogy a következő jelenetek nem előre megrendezett forgatókönyv szerint történtek. A gyerekek önálló kezdeményezései, spontán megnyilvánulásai, amelyeknek adott esetben én magam is szereplője lettem.  

Álljanak elő hát a "Gyöngyszemek", akiknek sorában elsőként  Balázst mutatom be. 
Ebben a fiúcskában elementáris erővel él a videózás iránti igény. Ezt az erősségét igyekszem hasznosítani fejlesztő tevékenységemben. Mappájában sok-sok felvétel van már, amelyekből most egy négyrészes sorozatot hoztam el blogomba:








Következő "Gyöngyszemem" Flóra:


S most jöjjön Kristóf, a "Gyöngyszemem":


Végül, de igazán nem utolsó sorban illesztem Zsókát a "csokorba". Fontos megemlítenem, hogy ő komoly nehézséggel küzd a matematikai képességek területén. Ezért nagy öröm számomra, hogy a Minecraft játékában egy csodás Sakkpalotát alkotott okostelefonja segítségével. Mint tudjuk, szépen segíti az alapképességek fejlesztését ez az építkezős játék, többek között érvényes ez a matematika területére is. A kis videóban a Minecraftos képek mellett egy olyan felvétel szerepel, amiben egy balatoni nyaraláson sakktáblán lépegetve énekli Zsóka a Cikkcakk sakk dalt, tanítva a mozgást egy kislány számára. Okostefonján el is küldte nekem néhány héttel ezelőtt a felvételt, tudva, hogy ezzel mekkora örömöt fog szerezni nekem:


A minap ezt a felhívást olvastam a Facebookot böngészve:




Igen, én is hiszek a sakk közösségformáló erejében. Hiszek abban, hogy Polgár Judit Sakkpalota Képességfejlesztő Oktatási Programja megfelelőképpen adaptálva remek komplex személyiségfejlesztési lehetősége a gyógypedagógiának.
Mint a Világsakkfesztivál oldalának regisztrált tagja én magam is elkészítettem a fotót, hiszen kis Csapatommal örömmel készülünk az októberi Világsakkfesztivál nagy eseményére.  (Utólagos megjegyzés: időközben a link már a következő év Világsakkfesztivál eseményére mutat.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése