2017. május 5., péntek

Sakkpalota Országos Konzultációs Nap a Lemhényi Dezső Általános Iskolában 2017-ben





Immár ötödik alkalommal gyűltek össze a Sakkpalota Programot ismerő és művelő pedagógusok május 2-án, a budapesti Lemhényi Dezső Általános Iskolában. Azért éppen itt, mert ebben az Intézményben találta meg Polgár Judit, nemzetközi sakk nagymester azt az elkötelezett vezetőt Dienes Anna személyében, aki teljes odaadással mellé állt az ügynek,  és Őryné Gombás Csillát, mint olyan pedagógust, aki már előtte is felismerte a sakk képességfejlesztő lehetőségeit, és alkalmazta is tanításában annak bizonyos elemeit. . 
Én 2014-ben ismertem meg a Sakkpalota Programot, és vittem be először  Anyahajónkba  itthoni, kedvenc sakktáblámat. Azóta rendszerességgel írok Sakkpalotás életünkről blogomban, és a csoportunk online tartózkodási helyén , az Anyahajó blogban.  
Néhány héttel ezelőtt kaptam meghívást a Sakkpalota Országos Konzultációs Napra, amire örömmel regisztráltam. A résztvevő pedagógusok lehetőséget kaptak saját Sakkpalota oktatási ötleteik bemutatására. Így én is jelentkeztem, hiszen az elmúlt időszakban szép mennyiségű és sokrétű IKT-s adaptáció gyűlt össze azokból a feladatokból, amelyek a Sakkpalota 1. tankönyvben szerepelnek. 
Beszámolóm korán sem lesz teljes, hiszen az időkeretek ezt nem engedik meg. Ezen felül a bemutatóórák közül is csak egy, amin részt vehettem, mert fizikai képtelenség ugye egy időben négy helyen is jelen lenni. Ám még mielőtt néhány szót szólnék az általam megtekintett óráról , álljon itt Polgár Judit köszöntő beszéde, amelyet a Cikkcakk sakk dal közé ékeltem be. Judit a dal szerzője, amit csodás előadásban hallhattunk a Lemhényi Dezső Általános Iskola gyermekkórusa előadásában:

                  

Ezután Dienes Anna, az Intézmény Igazgató  Asszonya köszöntötte a Sakkpalotás Pedagógusokat, s mutatta be néhány percben iskoláját, s a "Négy bástya" programot  . Majd elindultunk a "szélrózsa minden irányába", azaz a négy bemutatóóra helyszíne felé kisdiákok vezetésével. Én a harmadik osztályt választottam. Elmondhatom, telt házas volt a bemutató, amelynek kis időre   Judit is vendége  volt. A gyerekek igazán otthonosan mozogtak a Sakkpalotában. A nyelvezetet látható módon már sajátjuknak érezték. Pedagógusuk szépen vezette őket az óra során. Sok játékos feladatot oldottak meg kis csoportokba rendeződve. Sokszor nem is tudhatta az ember, hogy most milyen tantárgyi órán  vesz részt, hiszen olyan sokrétű , komplex ismeretanyag volt elrejtve az óra menetébe . Kezdve a matematikai képességektől a memória edzésen át egészen a személyiségfejlesztésig menően. Örültem, hogy tanúja voltam mindennek.
Az ebédidő alatt volt az eszközbemutató, amelynek során sok kreatív, remek ötletet osztottak meg a program szerint tanító pedagógusok. Ez az alkalom számomra nagyon jó volt arra , hogy végre rendszerezzem mindazt az online feladatot, amelyet több web.2.0 alkalmazással készítettem az elmúlt két évben. Erre a LearningApps tankockáit láttam legmegfelelőbbeknek. Vannak eleve LearningApps-es kvízeim közöttük, de ideimportáltam be a Redmentában készült teszteket, a Jigsaw Planet puzzle készítő alkalmazásban készült sakkos puzzlékat, a Kahoot játékban megalkotott kvízeket, a QR kódokba elrejtett igaz-hamis állításokat, valamint a gyermekek által  a Minecraft EDU-ban készült Sakkpalotákat. Szerettem volna, hogy könnyen megtalálhatóak legyenek a feladatok, ezért készítettem hozzá egy rövid, ppt-és bemutatót. Az egyik verziót úgy, hogy kattintásra legyen megtekinthető, a másikat pedig videóba mentettem, és a Cikkcakk sakk dalt tettem alá kísérő zenének. 
Íme:

S most ugyanez dallal kísérve:

    

Abban a reményben vagyok, hogy a fenti kis tájékoztató elegendő kedvcsináló ahhoz, hogy aki gazdagítani szeretné IKT-és alkalmazásokkal  Sakkpalota eszköz- és módszertárát, az rátaláljon az általam és tanítványaim által készített interaktív feladatokra. Mindenhol megtalálható az adott online felület elérhetősége. Tehát a fő link, ahol kis gyűjteményem fellelhető a következő:


Szíves szeretettel nyújtom át minden Kedves Érdeklődő Pedagógus Társamnak!
Ha bárkinek kérdése lenne bármelyik alkalmazással kapcsolatban, szívesen segítek. Megtalálható vagyok a Facebook Sakkpalota csoportjában, ahol ezt a bejegyzést is közzéteszem csakhamar. 

Még csak annyit, hogy Balázs tanítványomat is magam mellé vettem, mint már nem először egy ilyen alkalommal, Ő ugyanis egy olyan ajándék számomra, aki "csudamód" tudja prezentálni a mi Anyahajós életünket. Ezúttal is felnőtt társként vett részt a bemutatóban. Saját laptopján ismertette az asztalunknál érdeklődő kollégáknak az egyes online alkalmazásokat, miközben én másoknak mutathattam különböző sakkos, interaktív feladatokat. 

Öröm volt számunkra ez a nap. Öröm, amikor látni lehet érdeklődő, újra nyitott kollégákat.
S öröm volt személyesen találkozni Polgár Judittal. Balázskámmal átadtunk számára két posztert, amelyet a Digitális Témahétre készítettem ,s amelynek projektjei a Sakkpalota Program adaptációi voltak. 
Megvásároltam a helyszínen a Sakkpalota 2 Tanítói kézikönyvet, amely szerint fogunk a jövő évben haladni. Első oldalára Judit személyes aláírását is megkaptam, miközben a gyermekkórus tagjainak kicsiny kezeire írta sorban a mosolygós aláírásokat. De jó is volt látni a felé nyújtott kezeket! Ahogyan csendben, kitartóan várták, hogy sorra kerülhessenek! Szívem megtelt bizonyossággal, reménnyel. Megfogalmazódott bennem ezekben a percekben: "Igen! Lesz még egyszer értékteremtés közöttünk! Lesz még egyszer ünnep a világon!" 
Köszönjük Polgár Judit, hogy ebben Te ilyen szép és nemes szerepet játszol!😊






0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése